Sorgplan

Glæde og sorg
er stærke følelser,
som vi som mennesker håndterer
meget forskellig.

Sorgen rammer os i vore meget nære relationer (familie og arbejdsplads), når vi pludselig mister et menneske ved dødsfald, en ulykke, alvorlig sygdom, selvmord m.v.

Sorg er en meget stærk følelse, som påvirker stærkt - også på længere sigt. Det er en følelse som vi i vores moderne velstandssamfund har meget svært ved at forholde os til og tale om. Tidligere var der en række fastlagte uskrevne kulturelle, sociale og religiøse regler og ritualer. Det er ikke tilfældet mere i vores moderne samfund. Sorg mødes ofte med tavshed, usikkerhed, afstandtagen. Sorgen gøres privat.

På skolen har vi aftalt og klarlagt, hvorledes vi forholder os til elever og medarbejdere, der rammes af sorg.

Der kan og skal ikke opstilles en fyldestgørende og alt dækkende plan for, hvorledes vi forholder os, men en "sorgplan" vil være en god hjælp til at få afklaret og blive bevidst gjort om, hvem der gør hvad i de enkelte situationer.

Sorgplan for Hanebjerg Skole 2022

Shape Created with Sketch.