Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk lærerplan HFO 23-24

 

Pædagogisk lærerplan

 HFO 1+2

Hanebjerg Skoles fritidsordning

 

Indhold

Indledning: 3

Opbygning af lærerplanen: 4

Tema A Natur og naturfænomener – ”Den sunde fornuft”5

Mål for temaet er at få: 5

Pædagogisk opmærksomhed og dannelse: 5

Tiltag og aktiviteter5

Tegn på at målet er nået5

Tema B Kreativitet og musiske udtryksformer6

Mål for temaet er at: 6

Pædagogisk opmærksomhed og dannelse: 6

Tiltag og aktiviteter: 6

Tegn på at målet er nået6

Tema C Fællesskab og relationer7

Mål for temaet er at: 7

Pædagogisk opmærksomhed og dannelse: 7

Tiltag og aktiviteter: 7

Tegn på at målet er nået7

Tema D         Idræt leg og bevægelse8

Mål for temaet er at: 8

Pædagogisk opmærksomhed og dannelse: 8

Tiltag og aktiviteter8

Tegn på at målet er nået8

Tema E         Matematik hvad skal jeg med det?9

Mål for temaet er at: 9

Pædagogisk opmærksomhed og dannelse: 9

Tiltag og aktiviteter9

Tegn på at målet er nået9

Tema F         Dannelse gennem sproget10

Mål for temaet er at: 10

Pædagogisk opmærksomhed og dannelse: 10

Tiltag og aktiviteter10

Tegn på at målet er nået10

Bilag 1. Årshjul for overgangsarbejdet fra dagtilbud til tidlig HFO Start / HFO Hanebjerg11

Bilag.2 Beskrivelse af HFO214

Bilag 3. Bevægelsespolitik for HFO Hanebjerg skole15

Bilag 4. Kostpolitik for HFO1+216

Indledning: 

På HFO Hanebjerg arbejder vi med udgangspunkt i værdierne for Hanebjerg skole, Mål og Indholdsbeskrivelsen for HFO Hillerød kommune, Fælles børn fælles ansvar og Stærke fællesskaber i almenmiljøet med plads til forskellighed.

Værdierne på Hanebjerg skole ser således ud: 

’Vi danner for livet’

’Vi vil være fagligt ambitiøse og nysgerrige’

’Fællesskabet er et fælles anliggende’

 

Fællesskab er et fælles anliggende

Vi danner for livet

Vi vil være fagligt ambitiøse og nysgerrige

Den gode relation

Samspil mellem mennesker

Motivation

Interaktion

Livsduelighed

Variation

Anerkendelse

Fremhæve styrker, styrke svagheder

Engagement

Ansvarlighed

Tydelighed

Forpligtigende og ansvarlig deltagelse

Tillid og respekt

Tryghed og omsorg

Feedbackkultur

Fælles børn-Fælles ansvar

Empati

Dialog og medindflydelse

 

Værdierne fra Mål og indholdsbeskrivelsen for HFO Hillerød kommune er:

                             ’Det frie valg’

                             ’Leg og spontane aktiviteter’ 

                             ’Forpligtende fællesskaber’ 

                             ’Krop, bevægelse og sundhed’   

 

Den pædagogiske lærerplan beskriver den del af børnenes hverdag der er indeholdt i HFO1 og 2, tidlig HFO start med overgangsarbejdet og vores anerkendende pædagogfaglige tilgang til arbejdet med børnene.

Vi har valgt, at gøre den pædagogiske lærerplan meget praksisnær og kort med det formål, at den vil blive anvendelig i praksis og give et billede for andre af det pædagogiske arbejde med børnefællesskaber på HFO Hanebjerg

Vi arbejder anerkendende:

  • Når vi anerkender barnet og regulerer den uhensigtsmæssige adfærd.

  • Når vi viser barnet forskellige alternative handlemuligheder, som et led i deres dannelse og respekt for andre.

  • Når vi giver barnet vejledning i forhold til det de siger, ønsker eller gør.

  • Når vi viser barnet nye og andre muligheder.

  • Når vi hører og ser barnet.

 

Det pædagogiske personale er certificeret af DGI i forhold til Idræt, leg og bevægelse. Personalegruppen bliver hvert år re-certificeret og nye medarbejdere får et introforløb. Vi har en bevægelsespolitik der afspejler arbejdet med bevægelse.

Personalegruppen har også særlige kompetencer i forhold til børn med særlige behov. De sidste 3 år har vi styrket praksis gennem et målrettet kompetenceforløb i samarbejde med KP (Københavns professionshøjskole). Vi arbejder med udgangspunkt i børnefællesskaber der understøtter såvel det enkelte barn, som gruppens trivsel og udvikling. Vi sikrer, at de fysiske rammer og rammesætningen af de pædagogiske aktiviteter understøtter aktuelle behov i gruppen eller de fælles mål vi har. Der arbejdes med udgangspunkt i pædagogisk analyse og dokumentation for særlige indsatser, ofte i tæt samarbejde med vores AKT-team. 

Samarbejdet med forældrene foregår, som en del af skole/hjemsamarbejdet. Hver gruppe/klasse har en tilknyttet kontaktpædagog der ugentligt samarbejder med klasseteamet og sikrer, at samarbejdet opleves professionelt af forældre og kollegaer. 

Vi finder det vigtigt at børnene oplever sig som en del af noget større og vi styrker relationerne imellem børn og voksne. Det sker når vi har fælles skolefridage eller når HFO2 har arrangementer og aktiviteter for de store børn. 

Personalet udarbejder hvert år årshjul for aktiviteter for både HFO1 og HFO2. 

Vi har fælles skolefridage for alle tilmeldte HFO1 børn. På udvalgte skolefridage som f.eks. første og sidste uge af sommerferien kan vi vælge at holde åbent lokalt, såfremt der er tilstrækkelig antal tilmeldte børn og tilstrækkelig antal medarbejdere til, at sikre dækningen. 

Formålet med fællesaktiviteter i ferierne og i HFO2 er, at styrke relationerne de store børn imellem forud for overgangen til udskolingen.       

 

Opbygning af lærerplanen:

Lærerplanen beskriver vores hverdag gennem 6 temaer:

Natur og naturfænomener / Kreativitet og musiske udtryksformer / Fællesskaber og relationer / Idræt, leg og bevægelse / Matematisk opmærksomhed og Dannelse gennem sproget.

Hvert tema er uddybet med mål for temaet, pædagogiske opmærksomheder og dannelse, tiltag og aktiviteter og tegn vi gerne vil se når målet er nået. 

Efter temaerne er vedhæftet bilag: Overgangsarbejde fra børnehave til tidlig HFO-start, beskrivelse af HFO2, Bevægelsespolitik og kostpolitik.

 

Tema A 

Natur og naturfænomener – ”Den sunde fornuft”

Mål for temaet er at få

Forståelse for omgivelser og naturen - øge naturbevidsthed 

Viden om miljø, klima og økosystemer 

Glæde ved, at bruge naturen og udelivet 

Pædagogisk opmærksomhed og dannelse

Sund fornuft i forhold til påklædning efter vejret og årstiden

Respekt for naturen 

Ramme for den frie leg i naturen

Værdien af genbrug 

Nysgerrighed og at gribe børns interesser og udvide deres horisont og forståelse

Motivation

Værdien i, at være og give tid og plads til de sanselige oplevelser

Tiltag og aktiviteter 

Årstidsbestemte værksteder

Naturoplevelser der skaber det fælles tredje ved, at bruge naturen og lære den, at kende

Science tilgang, undersøgende og sansestimulerende aktiviteter

Styrkelse af grov og finmotorik gennem aktiviteter i naturen

Tur virksomhed i tidlig HFO-start på skolefridage og ferier

Dialog med børnene om forskellige naturfænomener 

Bruge naturen som legeplads og læringsplads

Tegn på at målet er nået 

Når børnene viser respekt for naturen

Når børnene tager initiativ til ude liv og viser interesse

Når børnene er glade for udeaktiviteter og efterspørger det 

Tema B 

Kreativitet og musiske udtryksformer

Mål for temaet er at

Arbejde med kreative og musiske udtryksformer, som understøtter og udvikler evne og lyst til at eksperimentere.

Styrke fantasi, forestillingsevne og skabelsesprocesser.

Få færdigheder i brug af redskaber, materialer og teknikker.

Åbne øjnene for kultur og kulturfænomener

 

Pædagogisk opmærksomhed og dannelse

Styrke identitetsdannelse og give mulighed for, at udtrykke sig og skabe fællesskaber

At kunne tage imod en instruktion og omsætte til praksis

Træning af børnenes fin og grov motorik

Sikre progression, passende sværhedsgrad og variation af aktiviteter tilpasses den enkelte og aldersgruppen 

Inspirere børnene til at male uden for stregerne/linjerne

 

Tiltag og aktiviteter

Kreative værkstedsformer og aktiviteter

Forskellige Events 

Fri leg med fantasi

 

Tegn på at målet er nået 

Børnene knytter an til aktiviteterne og har lyst at deltage

Børnene sætter nye kreative processer i gang

Vi ser, at børnene udvikler sig i deres motoriske og kreative udfoldelser

 

Tema C 

Fællesskab og relationer

 

Mål for temaet er at

Børnene oplever en kultur med udgangspunkt i empati, ansvarlighed og fællesskab.

Vi sikrer deltagelsesmuligheder for alle børn i et fællesskab

Børn oplever glæde, tryghed og voksennærvær  

Lytte til andre, bruge sproget og kunne sætte ord på tanker og følelser på konstruktiv vis

Udvikle mod, tage initiativ og handle i fællesskabet

Børnene kan følge anvisninger og modtage guidning

Barnet udvikler forståelse for egen rolle og påvirkning i fællesskabet

Pædagogisk opmærksomhed og dannelse

De voksne sikrer trygge rammer for fællesskab, plads til nysgerrighed og styrkelse af relationer. 

Børneperspektivet i fokus 

Plads til forskellighed 

De voksne er rollemodeller

Forståelse for individuelle følelser og behov

 

Tiltag og aktiviteter

Børnemøder med demokratiske processer

Værksteder, samarbejdslege og bevægelsesaktiviteter. 

Børneinterview 

Understøttelse af barnets frie valg, mulighed for selvvalgte aktiviteter og leg

Tegn på at målet er nået 

Glade og trygge børn der bruger de voksne når de har behov

Børn der kan være i samspil med andre og formår, at lytte til andre og kan udsætte egne behov

Børnene inviterer hinanden ind i leg og fællesskaber

Børnene bruger sproget og kan lytte til hinanden i leg, dialog og ved konflikter   

 

Tema D     

Idræt leg og bevægelse

 

Mål for temaet er at

Børnene får gennem daglige bevægelsesaktiviteter mulighed for, at udvikle glæde ved bevægelse og bevægelsesfællesskaber

Børnene får en forståelse for sammenhængen imellem mental og fysisk velbefindende - herunder forskellige behov 

Få styrket grov og finmotorik

Få kendskab til sund kost og livsglæde

Få kropslig forståelse og viden om forskellighed

 

Pædagogisk opmærksomhed og dannelse

Opmærksomhed på aktiviteter der skal understøtte forskellige sanseområder

Det enkelte barns udviklingstrin og nærmeste udviklingszone 

Kostpolitik omsat til hverdagspraksis

Vi skaber aktiviteter der imødekommer mulighed for alles deltagelse

Relations dannelse gennem bevægelse og leg

 

Tiltag og aktiviteter 

Voksenstyrede fysiske aktiviteter der tilgodeser deltagelse for flest muligt 

Bevægelsesaktiviteter gennem leg

Samarbejdslege der styrker fællesskabet

 

Tegn på at målet er nået 

God stemning, børn og voksne der griner og har det sjovt

Børn der deltager og er aktive

Aktiviteter der genererer efterspørgsel

Alle børn er med

 

Tema E     

Matematik hvad skal jeg med det?

 

Mål for temaet er at

Understøtte barnets forståelse for, hvad matematik kan og vigtigheden heraf.

Have basal viden om regneregler og hvordan det kan anvendes i hverdagen og leg

Understøtte børnenes forståelse for tallenes størrelse og værdi

Få forståelse for fair fordeling og matematisk nysgerrighed 

 

Pædagogisk opmærksomhed og dannelse

Inddrage matematiske begreber i hverdagens aktiviteter og dialog med børnene 

 

Tiltag og aktiviteter 

Inddrage tal og matematiske begreber i alle aktiviteter f.eks. måle, veje, tælle, italesætte forme/figurer og holddeling

Hjælpe børnene med opmærksomhed på uret / tal

Bevægelsesaktiviteter hvor tal indgår

Tage tid, tælle runder, måle længder

 

Tegn på at målet er nået 

Når børn bruger tal, former, mængder og figurer i deres hverdag  

At de store hjælper de små med, at forstå tal, former, figurer og regler for hvordan tingene kan regnes ud   

 

Tema F     

Dannelse gennem sproget

 

Mål for temaet er at

Barnet kan udtrykke sig gennem sproget om følelser, behov og tanker

Barnet kan bruge sproget differentieret i forskellige arenaer 

Barnet får forståelse for de påvirkninger sproget kan have 

Kendskab til kropssprogets betydning herunder, at få kendskab til sammenhæng imellem kropssprog og det verbale

Respektere det sagte og anerkende, at afsender og modtager kan have forskellig opfattelser.

Udvikle børns begrebsdannelse og forståelse

 

Pædagogisk opmærksomhed og dannelse

Være rollemodeller for det gode anerkendende sprog

Begrebsforståelse i alle aktiviteter

Skabe tid og refleksion for barnet

Positiv forstærkning af barnets anvendelse af ord, begreber og overbegreber

 

Tiltag og aktiviteter 

Understøtte børnene i, at kunne lytte, turde tale i forsamlinger og eksperimentere med sproget.

Dialogisk læsning

Samarbejdsøvelser

Regellege

 

Tegn på at målet er nået 

Børn bruger sproget nuanceret i leg, fantasi og til forhandling / aftaler 

Når børnene hjælper hinanden med, at bevare den gode tone

Når børnene har fortællelyst

Når børnene kan italesætte deres følelser

Når børnene udvikler forståelse for eget og andres kropssprog

 

 

 

Bilag 1. 

Årshjul for overgangsarbejdet fra dagtilbud til tidlig HFO Start / HFO Hanebjerg

Tidspunkt

Tiltag

Formål

Hvem varetager opgaven

Februar

 

Overblik over hvilke børn der kommer på hvilke afdelinger efter den politiske behandling af klassedannelsen. 

Sikre de nødvendige personaleressourcer er tilstede til den forestående opgave med tidlig HFO-start.

HFO Leder

Marts

Aftaler med afleverende børnehaver med henblik på besøg i inst. og logskrivning.

 

Etablering af loggen på baggrund af data fra sekretæren

Og pladsanvisningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Modtagelse af overleveringspapir fra børnehaverne

 

 

 

Indsigt og relation

At sikre de modtagende pædagoger møder barnet i den kendte og trygge ramme

 

At der finder en dialog sted imellem afleverende og modtagende pædagog med mulighed for, at give pædagogfaglige tips videre der kan understøtte barnet i overgangen eller skabe højere grad af tryghed eller inklusion.   

Det modtagende team gennemlæser overleveringspapiret, og på teammøde deles viden fra besøget i børnehaven.

HFO-leder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teamkoordinator og teamet

 

April

 

Besøg i alle afleverende institutioner

 

Børnehaverne inviteres på genbesøg i HFO, såfremt de har tid og mulighed for det.

 

 

I Gørløse kommer børnegruppen på besøg i HFO hver 14.dag, hvor de mødes med en af de voksne. Der synges, læses historie eller andet der skaber en hyggelig stund og fysiske aktiviteter finder sted sammen med bh-klassen. 

Lære barnet at kende

At barnet viser sin børnehave og legeplads frem og fortæller om børnehaven så de nye voksne kender den og får en god dialog med barnet. Vi iagttager barnets sprog.

At pædagogerne møder barnet og iagttager barnet i samspil i børnefællesskabet.

Vi iagttager hvordan barnet knytter an til en fælles aktivitet og modtager en invitation fra en ny voksen.

 

 

Teamkoordinator og en modtagende pædagog der også er tilknyttet bh-klassen fra august

 

Logskrivning imellem afleverende og modtagende pædagog

Pædagogfagligt indblik

At der finder en dialog sted imellem afleverende og modtagende pædagog med mulighed for, at give pædagogfaglige tips videre der kan understøtte barnet i overgangen eller skabe højere grad af tryghed eller inklusion.   

Afleverende og modtagende pædagog

 

Billeder af personalet bliver tilgængeligt

 

Vi tager billede af de ansatte og lægger det i billedgalleriet på AULA 

Teamet

 

Orienteringsmøde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Strukturen tilpasses og diverse ting organiseres: 

Inden børnene kommer gøres der garderober klar og 3. klasse flytter fysisk og bliver en del af HFO2 - på henholdsvis Gørløse og Brødeskov. Der sikres materialer og der laves turplaner m.v

 

Indsigt, møde de ansatte og skabe forventning

På mødet får forældrene indsigt i hverdagen og vigtige opmærksomhedspunkter, som de med fordel kan vide for, at bakke godt op om deres barn i overgangen. 

Vi beskriver tur aktivitet, arbejdet med våbenskjold/drama, samarbejdsøvelse, fysiske aktiviteter, brobygningen og gensynet med de gamle venner fra børnehavelivet. Vi gennemgår forventningen til aflevering og afhentning af barnet og på hvilken måde de små praktiske opgaver kan få barnet til, at vokse positivt i overgangen. Forældrene giver udtryk for deres forventninger til personalet.

Teamet, HFO-leder, distrikt skoleleder eller afd. leder deltager i mødet.

Maj

1. dag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sommerfugle i maven J

Den første dag i majgruppen er 1.maj. Forældre deltager sammen med børnene og arrangementet varer min. 2 timer. 

Det er en meget struktureret dag med gode relations dannende og sjove aktiviteter. 

Alle er med J og flaget er hejst. 

 

Hvis et barn har kendte og særlige behov finder overleveringsmødet til den modtagende skole sted allerede i september/oktober måned.

Såfremt der er tale om børn eller grupper der har haft et svært børnehaveliv har vi forventning om, at vi bliver involveret omkring december når indskrivningen er slut. 

Her vil der være overleveringsmøder som beskrevet i FBFA indkaldt af afleverende børnehave og med forældrenes deltagelse.

Herefter vil det være muligt for modtagende team, at være med i børnehavens praksis i en aftalt grad der kan skabe en tæt relation til barnet og få noget pædagogfaglig erfaringer/viden gennem iagttagelse af praksis og sparring på egen tilgang til barnet. AKT´teamet vil i den forbindelse også blive inddraget i overgangsarbejdet og være en vigtig sparring efterfølgende.

 

Bilag 2 

Beskrivelse af HFO2

 

Særligt for HFO 2 gælder det, at børnene er blevet ældre og har brug for, at udvikle selvstændighed og større ansvarsbevidsthed. I HFO 2 tilrettelægges hverdagen, som en vekselvirkning mellem planlagte pædagogiske aktiviteter, samværsformer og aktiviteter hvor børnene enten selv organiserer eller som spontant opstår. 

I HFO 2 er børnenes medindflydelse og aktive deltagelse central og børnene medvirker til, at strukturere mange af de daglige aktiviteter. Børnenes medindflydelse på indhold i deres HFO 2-liv øges gradvist fra 4. til 6. klasse for derigennem, at styrke deres ansvarsbevidsthed. HFO 2 har ikke fremmøde-kontrol.   

I slutningen af 3.klasse flytter børnene fysisk til HFO2 på de afdelinger der har tidlig HFO-start for derved at snuse lidt til HFO2 og blive en del af ”de store” forud for skoleferien. I perioden fra 1.maj->1.august er børnene fortsat på HFO1 betingelser. Det betyder, at de i denne periode fortsat kan komme i morgenåbning og ferieåbning og forældrebetalingen er tilsvarende HFO1-takst.

Som beskrevet ovenfor har HFO2 ikke fremmødekontrol og det forventes, at børnene er blevet selvstændige i forhold til aftaler og adfærd. De voksne i HFO2 udarbejder et årshjul der beskriver de aktiviteter der ligger både fælles, på tværs af afdelingerne og lokalt. 

HFO2 åbningstiden er hverdage efter skoletid til klokken 17. På udvalgte skolefridage fra 8-16 og aften arrangementer som beskrevet i årshjulet for HFO2. Disse aktiviteter dækkes af en timepulje (Flexpuljen).

Børnene tilmelder sig selv til de arrangementer der tilbydes. Enkelte aktiviteter/udflugter er forbundet med en brugerbetaling, men som udgangspunkt skal det ikke koste ekstra at gå i klubben.

Der serveres dagligt et eftermiddagsmåltid i lighed med HFO1 og på samme måde er der nærværende voksne der understøtter børnenes trivsel gennem strukturerede og spontane aktiviteter. Børnenes indflydelse på, hvad der sker i HFO2, er stor og børnene skal opleve stedet som et godt frirum med mulighed for, at være sammen med vennerne og voksne med øje for deres trivsel og samspil.

Vi lægger vægt på, at der dagligt finder fysiske aktiviteter sted og gerne masser af brætspil og kreative aktiviteter frem for digitale spil. Dialogen med børnene er meget vigtig og når hormonerne er på højkant kan følelserne være stærke og kræve gode snakke med de voksne.   

Der afholdes årligt et informationsmøde på 3.årgang i april i forbindelse med overgangen. Forældre informeres om overgangen fra HFO1->2 og de ændrede vilkår pr. 1.august og 4.klasse. Personalet i HFO2 samarbejder med lærerteamet på mellemtrinet. 

Forældre informeres om Klubbens aktiviteter gennem årshjulet og løbende nyhedsbreve.   

   

Bilag 3. 

Bevægelsespolitik for HFO Hanebjerg skole 

Bevægelsespolitikkens formål

Hvad vil vi være kendt for?

Fysisk aktive børn og voksne

Glæde ved fysiske aktiviteter

Fysisk aktivt fællesskab for alle

Vision

Hvor vil vi gerne hen?

På HFO finder der dagligt fysiske aktiviteter sted. Aktiviteterne er med til, at understøtte Hillerød kommunes mål og indholdsbeskrivelse og den pædagogiske læreplan.

De ansatte er selv aktive og viser glæde ved aktiviteter, de motiverer børnene og organiserer lege og fysiske aktiviteter der udfordrer alle på et passende niveau. 

Gennem planlagte og spontane aktiviteter skaber vi en bevægelseskultur.     

Værdigrundlag

Hvilke værdier ønsker vi at bygge på?

Glæde

Fællesskab 

Sund styrke og udvikling 

Mål og indsatser

Hvordan vil vi opnå det?

Nærværende og aktive voksne der sætter aktiviteter i gang og selv går foran som et godt eksempel.

Planlagte og voksenstyrede aktiviteter finder sted i udetiden på tværs af alder og afdeling hver dag.

Vi udnytter vores kreativitet og de fysiske rammer således, at aktiviteterne bliver utallige og kan udfordre alle over tid. Bevægelsesaktiviteterne planlægges af teamet på afdelingen. 

Bevægelse tænkes ind i den pædagogiske praksis generelt f.eks når der planlægges værksteder, ferieaktiviteter, tidlig HFO, i undervisningen og når personalet holder møder og arrangementer.

Vi iagttager hvad børnene er optaget af og understøtter deres kreativitet i forhold til, at finde på nye lege og variationer og understøtter udviklingen. 

Hvilken målgruppe prioriteres?

Alle voksne og børn på HFO1+2

I perioder arbejder vi målrettet med grupperinger f.eks de nye børn, de mere tilbageholdende børn eller de børn der har brug for mere fysisk aktivitet.

Succeskriterier

Hvornår er det en succes?

Når der hver dag iagttages en høj grad af fysisk liv og aktivitet 

Når det kan iagttages, at børn og voksne griner og har det godt ved fysisk aktivitet.

Når børnene efterspørger fysiske aktiviteter og de ansatte efterlever deres ønsker herfor.

Når børnene fortæller om aktiviteterne derhjemme og i trivselsinterviewet.

Organisatoriske rammer

Ressourcer, økonomi, tid 

De voksne er opmærksomme på, at motivere de stille eller inaktive børn til aktivitet eller iværksætter selv noget særligt i forhold til børnenes ønsker og behov.

Der afholdes fælles bevægelsesdage på tværs af afdelingerne.

Der afsættes tid i personalets norm til deltagelse af inspirationsformiddagen med DGI og andre. 

Der vil i budgetlægningen blive taget højde for ønsker til anskaffelser der kan understøtte realiseringen af bevægelsespolitikken.

Dokumentation / evaluering

Hvordan måler vi den indsats vi beskriver?

Dokumentationen vil være, at aktiviteterne afvikles. I det årlige trivselsinterview spørges børnene om deres deltagelse, hvad de finder sjovt og udfordrende, og hvilke ønsker de har for fremtidens aktiviteter. Børnenes bidrag bringes i spil ved planlægningen af afdelingernes aktiviteter og ferieaktiviteter. 

Der tages billeder som deles med forældre. Afdelingernes nyhedsbreve afspejler fortællinger om positive historier fra børn og voksnes oplevelser med fysiske aktiviteter.

Evaluering finder sted kontinuerligt efter afviklingen af aktiviteter/perioder. Evaluering foregår på personalemøderne og i årgangsteamet. Her holdes fokus på hvilke aktiviteter der har medvirket til at succeskriterierne er indfriet, og hvilke aktiviteter der i ringere grad har virket efter formålet. 

Forankring/opfølgning

Hvornår og hvordan?

Afdelingsmøder-teammøder-personalemøder.

Iagttagelser ved brug af skema

Systematisk evaluering af iværksatte forløb og aktiviteter

SamarbejdspartnereHvem?

DGI

Bilag 4. 

Kostpolitik for HFO1+2 

 

På HFO Hanebjerg tilbydes dagligt et eftermiddagsmåltid til børnene når de kommer fra skole. I ferieugerne er der ofte en madlavningsdag og ved særlige arrangementer tilberedes et måltid til børnene og gerne sammen med børnene. 

 

Formål med kostpolitikken:

 

  • Personalet er ansvarlige for hvad børnene spiser når de er i HFO1+2 

  • Vi vil i det pædagogiske arbejde skærpe børnenes opmærksomhed og ansvarlighed overfor hvad de spiser. 

  • Almindelig opdragelse og dannelse omkring såvel tilberedning som indtagelse af et måltid vil være et af omdrejningspunkterne i arbejdet med børnene, derved skabes mulighed for den fortsatte kompetence udvikling og træning af finmotoriske kompetencer og bevidstheden om måltidets betydning socialt og fysisk.   

  • Personalet vil være særlig opmærksomme på, at der anvendes gode råvarer og at det måltid der bliver tilberedt er ernæringsrigtig sammensat i forhold til børn i 6-12 års alderen.       

  • Maden der spises betales gennem vores almindelige budget og det skal være tydeligt for forældrene, hvad et måltid her indeholder. På samme måde ønsker vi en formidling af vores holdning til mad og den pædagogiske praksis i forbindelse med maden, madlavningen og måltidet. 

 

Delmål for kostpolitikken:

  • En kostansvarlig udarbejder ugeplanen for eftermiddagsmåltiderne og handler ind. 

  • Vi køber ind gennem de firmaer som har indkøbsaftale med Hillerød kommune

  • Kostpolitikken skal ses i forhold til børns bevægelse og brug af kroppen som det er beskrevet i den pædagogiske læreplan.

 

Krav til ernæring og råvarer:

Mindre sukker, langsomme kulhydrater og mere frugt og grønt.

Gradvis overgang til økologiske råvarer i det omfang vores økonomiske ramme tillader det.

Vi vil skabe et inspirerende og spændende eftermiddagsmåltid til børnene og gerne sammen med børnene når det er muligt.

 

Krav til ugeplanen:

  • Tilstræbe grøntsager eller frugt hver dag

  • Hjemmebagt brød min. to gange om ugen