Tidlig HFO 1

HFO står for Hillerød fritidsordning og Tidlig HFO er et tilbud fra maj til børn der starter i BH-klasse med skolestart i august.

Majgruppen er et forløb hvor børnene på forskellig vis øver sig i at være en gruppe. De kommer fra flere børnehaver, og de næste mange år skal de fungere godt sammen som klasse og venner. I perioden lærer børnene derudover de nye omgivelser og voksne på HFO og i skolen godt at kende.
Forud for start i Tidlig HFO har personalet været på besøg i børnehaven, og børnehaven har haft mulighed for at besøge HFO.

Årshjul for overgangsarbejdet fra dagtilbud til tidlig HFO Start / HFO Hanebjerg

Tiltag

Hvem varetager opgaven

Februar

Overblik over hvilke børn der kommer på hvilke afdelinger efter den politiske behandling af klassedannelsen.

Sikre de nødvendige personaleressourcer er tilstede til den forestående opgave med tidlig HFO-start.

HFO Leder

Marts

Aftaler med afleverende børnehaver med henblik på besøg i inst. og logskrivning.

Etablering af loggen på baggrund af data fra sekretæren

Og pladsanvisningen.

Modtagelse af overleveringspapir fra børnehaverne

Indsigt og relation

At sikre de modtagende pædagoger møder barnet i den kendte og trygge ramme

At der finder en dialog sted imellem afleverende og modtagende pædagog med mulighed for, at give pædagogfaglige tips videre der kan understøtte barnet i overgangen eller skabe højere grad af tryghed eller inklusion.

Det modtagende team gennemlæser overleveringspapiret, og på teammøde deles viden fra besøget i børnehaven.

HFO-leder

Teamkoordinator og teamet

Besøg i alle afleverende institutioner

Børnehaverne inviteres på genbesøg i HFO, såfremt de har tid og mulighed for det.

I Gørløse kommer børnegruppen på besøg i HFO hver 14.dag, hvor de mødes med en af de voksne. Der synges, læses historie eller andet der skaber en hyggelig stund og fysiske aktiviteter finder sted sammen med bh-klassen.

Lære barnet at kende

At barnet viser sin børnehave og legeplads frem og fortæller om børnehaven så de nye voksne kender den og får en god dialog med barnet. Vi iagttager barnets sprog.

At pædagogerne møder barnet og iagttager barnet i samspil i børnefællesskabet.

Vi iagttager hvordan barnet knytter an til en fælles aktivitet og modtager en invitation fra en ny voksen.

Teamkoordinator og en modtagende pædagog der også er tilknyttet bh-klassen fra august

Logskrivning imellem afleverende og modtagende pædagog

Pædagogfagligt indblik

Afleverende og modtagende pædagog

Billeder af personalet bliver tilgængeligt

Vi tager billede af de ansatte og lægger det i billedgalleriet på AULA

Teamet

Orienteringsmøde

Strukturen tilpasses og diverse ting organiseres:

Inden børnene kommer gøres der garderober klar og 3. klasse flytter fysisk og bliver en del af HFO2 - på henholdsvis Gørløse og Brødeskov. Der sikres materialer og der laves turplaner m.v

Indsigt, møde de ansatte og skabe forventning

På mødet får forældrene indsigt i hverdagen og vigtige opmærksomhedspunkter, som de med fordel kan vide for, at bakke godt op om deres barn i overgangen.

Vi beskriver tur aktivitet, arbejdet med våbenskjold/drama, samarbejdsøvelse, fysiske aktiviteter, brobygningen og gensynet med de gamle venner fra børnehavelivet. Vi gennemgår forventningen til aflevering og afhentning af barnet og på hvilken måde de små praktiske opgaver kan få barnet til, at vokse positivt i overgangen. Forældrene giver udtryk for deres forventninger til personalet.

Teamet, HFO-leder, distrikt skoleleder eller afd. leder deltager i mødet.

Maj

1. dag

Sommerfugle i maven J

Den første dag i majgruppen er 1.maj. Forældre deltager sammen med børnene og arrangementet varer min. 2 timer.

Det er en meget struktureret dag med gode relations dannende og sjove aktiviteter.

Alle er med J og flaget er hejst.

Hvis et barn har kendte og særlige behov finder overleveringsmødet til den modtagende skole sted allerede i september/oktober måned.

Såfremt der er tale om børn eller grupper der har haft et svært børnehaveliv har vi forventning om, at vi bliver involveret omkring december når indskrivningen er slut.

Her vil der være overleveringsmøder som beskrevet i FBFA indkaldt af afleverende børnehave og med forældrenes deltagelse.

Herefter vil det være muligt for modtagende team, at være med i børnehavens praksis i en aftalt grad der kan skabe en tæt relation til barnet og få noget pædagogfaglig erfaringer/viden gennem iagttagelse af praksis og sparring på egen tilgang til barnet. AKT´teamet vil i den forbindelse også blive inddraget i overgangsarbejdet og være en vigtig sparring efterfølgende.