Retningslinje for fjernundervisning

Retningslinie for fjernundervisning

Retningslinjer for fjernundervisning på Hanebjerg Skole 2020/2021

Følgende retningslinjer bringes i spil på vores arbejdsplads under delvise eller hele nedlukninger af skolen/klasser. Dette kan være grundet sygdom, infektioner, bygningsskader, vejrlige forhold eller arbejdstagerforhold, der forhindrer et fysisk fremmøde, men ikke gennemførsel af aftalt undervisning (sidstnævnte defineres altid i dialog mellem daglig leder og den enkelte medarbejder.

Hvad er fjernundervisning og nødundervisning?

• Nødundervisning foregår som fjernundervisning, hvor eleverne er hjemsendt og modtage undervisning ”on-line” via MS Teams-programmet - og gennem udlagte opgaver. Fjernundervisning tilbydes til alle klasser (0. – 9. klasse) fem dage om ugen i minimum 5. lektioner pr. dag. Gældende for 0. klasse vil det minimum være tre dage med udvalgte log-on tidspunkter pr. dag. Fokus i 0. klasse vil særligt være på den sociale dimission og fællesskabet. Der foretages fraværsregistrering.

• Fjernundervisning kan også gennemføres efter aftale uden at nødundervisningsbekendtgørelsen er trådt i kraft regionalt eller nationalt.

• Skemaer og indholdsbeskrivelse. Det er klasseteamet og den enkelte børnehaveklasseleder, der udsender fagskema- og indholdsbeskrivelser med udgangspunkt i den overordnede årsplan. Forældre på klassen skal modtage overordnet information om den/de kommende uge(r) fra klasseteams – så hurtigt som muligt efter varsling af fjernundervisning. De enkelte lærerteams vil løbende vurdere og veksle mellem fagene og tværfaglige forløb, så vi som skolen, så vidt muligt kan dække de fleste grundfag. Fjernundervisningen vil så vidt muligt følge de to almindelge skolepauser, medmindre den faglige aktivitet ikke gør det muligt.

Praktiske forhold:

aLåne pc’ere. Hanebjerg Skole har et udvalgt antal elev-Pc’er, der kan udlånes til de familier, der ikke selv har mulighed for at stille en til rådighed til eget barn. Forældre og elever skal ved behov opfordres til at kontakte den lokale daglige leder på afdelingen for aftale om udlån. Eleverne har brug for ro til at deltage i undervisningen, fx ved brug af høretelefoner, afskærmning osv. Hvis ikke hjemmet har høretelefoner, kan skolen kontaktes for lån af nogle.

•     Såfremt undervisningen kræver yderligere grundbøger/læsebøger grundet varigheden af fjernundervisningsperioden, skal klasseteamet kontakte forældrene i klassen for afhentning. Dette skal ske uden for nødundervisningstiden, såfremt dette foregår samtidigt. Det er vigtigt, og et forældreansvar, at alle elever deltager aktivt i fjernundervisningen i alle moduler.

• Ved problemer med IT-udstyr, opkobling eller andet følgende kontaktes skolens IT-ansvarlige.

Når vi på Hanebjerg Skole gennemfører fjernundervisning forventes det

Til lærerteamet:

•      at teams sikrer, at der i de enkelte fag er fast ”tjek ind og tjek ud” sammen med eleverne Værdien ved at hilse og sige ordentlig farvel kan ikke overvurderes

•      at der sker en dannelsesmæssig og faglig progression i perioden

•      at undervisningen er elevcentreret snarere end læringsstyret

•      at tilrettelæggelsen af undervisningen understøtter undervisningsdifferentiering

•      at undervisningen følger modulerne og pauserne i det udvalgte undervisningstidsrum

•      at den enkelte lærer er online i sine moduler, er klar til at hjælpe også omkring gruppe- og selvstændigt elevarbejde

•      at man som lærer prøver sig frem, tager chancer og laver fejl – og lærer af disse

•      at teamet kvalificerer undervisning i så mange fag/tværfaglige forløb som muligt i fjernundervisningsperioden

•       ved fjernundervisning gælder fortsat de samme principper for god kommunikation

•       at man beder om hjælp, når man mangler viden eller skal støttes i håndtering af elev- og forældresager.

Til hjemmet:

•      Alle deltager i undervisningen med kamera tændt og siddende ved et bord.

•      at eleverne inddrages i undervisningen og at relationer udvikles samt plejes

•      at klasse/årgangsteams sammen med lederteamet har en særlig opmærksomhed på de elever, der kan være socialt udsatte/ sårbare i en periode med fjernundervisning.

•      undervisningen er for eleverne. Forældre eller andre deltager ikke i undervisningen uden forudgående aftale herom

•      ved fjernundervisning gælder skolens principper for god kommunikation

•       eleverne er klar til at modtage undervisning, når timen begynder, altså ved ”tjek ind”

•       eleverne er forberedt