Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for kommunikation

 

Princip for kommunikation på Hanebjerg Skole

På Hanebjerg Skole er fællesskabet et fælles anliggende – det skal sammen med skolens reste-rende værdisæt være udgangspunktet for vores virke, samarbejde og kommunikation med hinanden på alle niveauer. Vi tror på, at åbenhed og den tillidsfulde kontakt er en forudsætning for ele-vernes personlige, sociale dannelse og faglige udvikling.

Sund og professionel kommunikation mellem skole og hjem er samtidig et afgørende fundament for et godt arbejdsmiljø for skolens ansatte og elever.

Derfor har skolens kontaktforældre i februar 2020 i samarbejde med skolens bestyrelse og ansatte formuleret nedenstående principper for kommunikationen. Retningslinjerne skal give klarhed over krav, forventninger og over hvilke formål de forskellige kommunikationsveje anvendes til.


1. Krav til den gensidige kommunikation:
På Hanebjerg Skole forventer vi, at alle forældre, ansatte og elever
 

o Holder god tone
o Er høflige og konstruktive (høflighedens ærinde er at beskytte andre mod vores person-lighed)
o Er åbne og respekterer andres perspektiver - og søger at indgå i dialog


Vi forventer endvidere, at alle omkring Hanebjerg Skole


o Tænker, før de taler eller skriver
o Lytter til, hvad der bliver sagt eller skrevet
o Fokuserer på sagen og undgår personangreb
o Henvender sig på en nysgerrig og undersøgende måde, hvis de oplever noget, de finder uforståeligt (Man kan ikke forvente redegørelse for forløb i skoletiden).
o Undgår at tale for andre, men kun taler for sig selv


2. Om kommunikation via Aula:


Aula bruges fortrinsvis til aftaler, kalender og korte beskeder
o Man svarer på orienterende beskeder med ”Tak for beskeden”.
o Aula ikke egnet til egentlig debat og er, som andre digitale kommunikationsveje, en plat-form, der kan føre til misforståelser og ufrugtbar kommunikation. Overvej derfor altid om skriftlig kommunikation er den rette vej, eller om emnet egner sig bedre til en samtale (man kan forvente telefonisk kontakt mellem 14-17 – det er oftest det tidspunkt, der ikke er undervisning).
o Undgå at skrive i en tilstand af vrede.
o Lade være med at sætte skolens ledelse eller den øvrige forældregruppe på cc, før der er søgt afklaring direkte til implicerede ansatte.
o Undgå at indgå i diskussioner. Hvis mailen kræver et længere svar, kan man bede om en opringning på et passende tidspunkt.
o Der er en gensidig svarfrist mellem skole og hjem på 4 dage.


3. Kommunikation og information i øvrigt
Om information fra skolen


o Skolen har to årlige informationsbreve om den generelle skoleudvikling og dannelsesind-satser (Nytårsbrevet og Sommerbrevet fra ledelsen og skolebestyrelsen.)
o Klasseteamet skriver et kortere mandagsbrev i alle skoleuger om den kommende uge.
o Skolen har en hjemmeside via AULA samt en facebookside, der løbende opdateres.
o Forældre og børn skal løbende holde sig orienteret i Meebook og på Aula.


Skole/hjem samtaler


o Hver elev tilbydes 1 klassisk skole/hjemsamtale af 20 minutters varighed hvert skoleår. Har forældrene ikke mulighed for at komme på de angivne datoer og i tidsrummet, kan man bede om en telefonisk skole-hjemsamtale
o Skoleåret 2. skole/hjemsamtale er en ”Kulturaften”, hvor det er eleverne, der gennem for-beredelse med de voksne i klassen planlægger og gennemfører aftenen. Denne ligger i foråret.


Forældremøder på Hanebjerg Skole


o Der afholdes to forældremøder i hver klasse hvert år. Et i foråret inden medio september og et møde inden 1. maj.


Arrangementer på Hanebjerg Skole:


o 1. skoledag på alle afdelinger er den første skoledag efter sommerferien. Eleverne møder kl. 08.00 i klasserne og 08:15 er der fællessamling, hvor vi modtage alle elever, men særligt de nye 0. klasseselever og deres forældre!
o Der er en række arrangementer på skolen i hvert skoleår, der støtter op om et tæt skole-hjemsamarbejde (1. skoledag, forældremøder, Kontaktforældremøder, Åbent Hus i udskolingen, Kit to Kids spisearrangement for 5. klasser, Gallafest for 6. klasserne, Dimissionsaften for 9. klasseseleverne og forældre m.v. Det forventes, at barn og forældre deltager i disse, når det er relevant for klassens forældre/årgangen.
o Når skolen eller forældre er bekymret for et barns trivsel, vil skolen foranstalte ekstra sam-taler med forældre, eleven eksterne fagpersoner (sundhedsplejerske, skolepsykolog, familierådgivere
o Skulle man som forældre have behov for en egentlig samtale, skal der laves forudgående aftale, da personalet ikke kan gå fra til en samtale ifbm undervisning eller arbejde i HFO


Sygemeldinger og orientering om fravær


o Forældre skal melde eget barns sygdom direkte til klasseteamet via Aula på dagen for sygdom. Manglende kommunikation omkring barnets fravær medfører registrering som ulovligt fraværende.


Kontakt


· Skolens kontorer har så vidt muligt telefontid hverdage kl. 8.00 – 11.00
- Skolens bestyrelse kan kontaktes via Aula
· Alle medarbejdere kan kontaktes via Aula



Følgende ordensregler er udgangspunktet for vores samarbejde om den fælles dannelsesopgave med vores fælles elever i skolen og i fritidsdelen på alle matrikler.


Ordensregler Hanebjerg Skole og HFO (2018)


På Hanebjerg Skole har vi tre grundlæggende værdier for samværet og samarbejdet med hinanden:


                     ”Fællesskabet er et fælles anliggende”
                     ”Vi danner for livet”
                     ”Vi vil være fagligt ambitiøse og nysgerrige”


Med udgangspunkt i vores værdier og praksis møder vi hinanden med en anerkendende og høflig tilgang. I anerkendelsen ligger der respekten for det andet mennesker og dennes perspektiver og udsagn. Høflighedens ærinde er at beskytte andre mod vores personlighed eller forudindtaget holdninger.'


Vi er en dannelsesskole med fire matrikler (Gørløse, Uvelse, Brødeskov og HFO), der ønsker et stærkt samarbejde på tværs, der understøtter den brede dannelse og de gode overgange fra skolens tre unikke matrikler til en fælles udskoling.
Hver afdeling har inden for skolens værdisæt udarbejdet lokale værdiregler og faste aftaler, der støtter fællesskabet med de sociale og faglige målsætninger, således at alle føler sig inkluderet og mødt anerkendende.
Man kan med fordel læse yderligere i skolens Trivselspolitik fra 2017, der findes på skolens hjemmeside.
Skolens nye værdier er udarbejdet sammen med elever, personalet, skolebestyrelsen og forældre gennem inddragende processer i skoleåret 17/18

For at læse om skolens sanktionsmuligheder henviser der til ”Bekendtgørelse for fremme af god ro og orden i folkeskolen”. Denne findes som bilag og på www.uvm.dk
Med venlig hilsen
Skolens ledelsen, 2020