Kontakt oplysninger:
HFO-leder Anita Fray af@hillerod.dk, tlf. 7232 7505
Souschef Karina Hørby Jensen khje@hillerod.dk, tlf. 7232 7565
Afd. Brødeskov:
HFO1 Zik-Zakken tlf: 72327566+ HFO 2 Klub B tlf. 72324840
Brødeskovvej 39
3400 Hillerød
Kontakt: Teamkoordinator Pernille Wulff Gregersen, perl@hillerod.dk tlf.7232 4841
Afd. Gørløse
HFO1+2 Gørløse HFO1 tlf. 72327523, HFO2 tlf. 7232 7525
Strøvej 107
3330 Gørløse
Kontakt: Teamkoordinator Helle Brandt, helb@hillerod.dk tlf. 7232 7523
Afd. Uvelse
HFO1 tlf.7232 7540
Uvelse Byvej 3
3550 Slangerup
Kontakt: Teamkoordinator Anne Svensson, tlf.72327501
Ind og udmeldelse sker via den centrale pladsanvisning
Såfremt barnet starter direkte fra en børnehave i Hillerød overflyttes barnet naturligt til tidlig HFO start 1.maj. Dette er gældende for afdeling Brødeskov og Gørløse.
Åbningstider i HFO1 på alle afdelinger:
Der er på skoledage åbent fra kl. 6.30 - 8.00 og igen fra kl. 13:15 – 17:00 mandag, onsdag og fredag. Tirsdag og torsdag fra kl. 14:00 - 17:00
På ikke-skoledage er åbningstiden fra kl. 6.30 - 17:00 mandag til fredag.
Åbningstider i HFO2 på afd. Gørløse og Brødeskov:
HFO2 har åbent 14 timer om ugen på skoledage
Mandag, tirsdag, torsdag og fredag fra kl. 14.00 – 17.00 og onsdage fra kl. 15.00 – 17.00
På skolefridage er HFO2 som udgangspunkt lukket. Vi holder dog åbent den første og sidste uge af skoleferien. Første uge er fælles for HFO2 på afdeling Brødeskov, sidste ferieuge er der lokalt åbent på Gørløse og Brødeskov.
Der vil være aktiviteter ud over åbningstiden og disse aktiviteter er en kombination af lokale og fælles aktiviteter, som angives i et årshjul der udkommer i starten af skoleåret. Tilbud om aktiviteter er alene gældende for HFO2 børn. Der er ikke tilbud om morgenpasning til HFO 2 børn.
HFO1 lukkedage og uger
Fredag efter Kristi Himmelfartsdag, Grundlovsdag, Uge 29 og 30, Uge 42, Juleaftensdag, mellem Jul og Nytår, Nytårsdag er lukkedage/uger på HFO Hanebjerg.
Der er dog mulighed for pasning på Frederiksborg Byskole eller Kornmarkskolen i Skævinge HFO1 både mellem Jul og Nytår og i uge 29, 30 og 42. Der lægges opslag ud på AULA forud for skoleferier med mulighed for tilmelding eller brug af nødpasning.
Fælles ferieåbent i HFO1
I ferieuger og feriedage har vi som udgangspunkt fælles ferieåbent. Åbningstiden er fra 6.30-17. Det foregår på afdeling Brødeskov som har den største fysiske kapacitet. Forud for en ferie har I som forældre tilmeldt barnet hvis I har brug for at barnet kommer. Et program meldes ud en uge før ferien, og der tages udgangspunkt i at en ferieuge skal være både hyggelig, sjov og udfordrende for børnene. Der er personale tilstede fra alle tre afdelinger, og forud for ferien kommunikeres det i hvilket tidsrum man kan være helt sikker på at der er lokale voksne tilstede.
Første og sidste uge af sommerferien er der lokalt åbent på afdelingerne.
HFO1 kendetegnes ved
HFO1 er et fritidstilbud til børn fra 0-3.klasse med morgentilbud og mulighed for pasning i udvalgte skoleferier. Målrettet at arbejde med mål og indholdsbeskrivelsens fire grundlæggende værdier:
Det frie valg
Leg og spontane aktiviteter
Forpligtende fællesskaber
Krop, bevægelse og sundhed
Vi har et vigtigt og godt samarbejde med distriktets børnehaver og arbejder tæt sammen i overgangen fra BH til tidlig HFO-start 1.maj. Det pædagogiske personale arbejder som skolepædagoger i indskoligen hvor de varetager forskellige opgaver, og medvirker til at skabe en varieret undervisningsdag med fokus på fysiske aktiviteter og trivsel. Vi understøtter det enkelte barns udvikling og trivsel i samarbejde med klasseteamet. Hvert klasseteam ar tilknyttet en kontaktpædagog fra HFO'en.
Hver dag før og efter skoletid mødes børnene af kendte voksne der giver god og værværende voksenkontakt. Vi understøtter barnet og gruppens dannelse og arbejder med børnefællesskaber i aktiviteter der understøtter, udfordrer og udvikler barnet og gruppens trivsel og læring.
Vi sikrer gode stunder for børnene efter skoledagen med plads til medbestemmelse, masser af bevægelse og mulighed for at indgå i fællesskabet.
Der serveres hver dag et let eftermiddagsmåltid til børnene omkring klokken 14.
Hele personalegruppen er DGI-certificeret i idræt-leg og bevægelse
Det betyder at vi har fokus på bevægelsesaktiviteter hver dag efter skoletid. I et samspil imellem børn og voksne tilbydes voksenstyrede aktiviteter og en god ramme for selvvalgte fællesskaber og aktiviteter.
I kan læse og får mere viden:
På kommunens hjemmeside finder I Mål og Indholdsbeskrivelsen for HFO1+2
HFO2 kendetegnes ved
HFO2 er et fritidstilbud hvor målgruppen er fra 4.klasse til og med 6.kl. I HFO2 er der aktiviteter på skoledage efter skole og tilbud om deltagelse i særlige aftenaktiviteter.
Børnene er blevet ældre og har brug for at udvikle selvstændighed og større ansvarsbevidsthed. I HFO2 tilrettelægges hverdagen som en vekselvirkning mellem planlagte pædagogiske aktiviteter og samværdsformer og aktiviteter, som børnene enten selv organiserer eller som spontant opstår. I HFO2 er børnenenes medindflydelse og aktive deltagelse central og børnene medvirker til at strukturere mang af de daglige aktiviteter. Børnenes medindflydelse på indhold i deres HFO2-liv øges gradvist fra 4.kl. til 6.kl. for derigennem at styrke deres ansvarsbevidsthed. HFO2 har ikke fremmødekontrol, hvilket betyder at børnene kommer og går som de vil og holder selv styr på deres aftaler om hjemtidspunkt.
Indeholdt i den faste månedlige betaling er et let eftermiddagsmåltid, matrrialer til kreative aktiviteter og en del fælles aftenarrangementer på tværs af afdelingerne. Ven udflugter og aftenarrangementer kan der forekomme brugerbetaling til dækning af mad og evt. entre.
Det vigtige i HFO2
De store HFO2 børn har brug for at være med til at sætte dagsordenen for hvad der sker i hverdagen. Derfor er det vigtigt, at I som forældre understøtter børnene i at komme og være en del af fællesskabet. Vi opfordrer til at børnene som minimum kommer de dage de har tidligt fri, så de får glæde af klubbens tilbud og være med til at gøre fællesskabet til et sjovt og hyggeligt sted sammen med vennerne. Vores arrangementer på tværs lægger op til et tættere kendskab til hinanden på årgangen. Vi medvirker på den måde til at lægge nogle gode grundsten til overgangen til mellemtrin og videre til udskolingen.